close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

راهنمای تازه‌ترین تحریم‌ها در دوره بایدن

۱۳ مرداد ۱۴۰۱
فرامرز داور
خواندن در ۲۳ دقیقه
وزارت خزانه داری آمریکا از وارد شدن ۶ شرکت کشتیرانی و یک نفتکش به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری خبر داد. این تحریم با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم های ایالات متحده در ممنوعیت فروش نفت و محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است
وزارت خزانه داری آمریکا از وارد شدن ۶ شرکت کشتیرانی و یک نفتکش به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری خبر داد. این تحریم با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم های ایالات متحده در ممنوعیت فروش نفت و محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است

از زمان روی کار آمدن «جو بایدن»، رییس‌جمهوری دموکرات در ایالات متحده و پایان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، بر خلاف تصورات اولیه مقام‌های جمهوری اسلامی، امریکا افراد و موسسات دیگری را هم وارد فهرست تحریم‌های ایران کرده است.

دولت بایدن از آن‌جایی که انتظار می‌رفت به توافق هسته‌ای «برجام» بازگردد، از به‌روز رسانی تحریم‌های اتمی ایران خودداری کرده اما به تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر و تحریم‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وبه‌ویژه نیروی «قدس»، شاخه برون‌مرزی آن اضافه کرده است.

ایالات متحده برخی از اتباع ایرانی را هم از فهرست تحریم‌های خود حذف کرده اما مبنای تحریم آن‌ها هم‌چنان معتبر است و به معنی لغو یا رفع مقررات تحریمی نیست.

در این دوره، دولت امریکا برخی از محدودیت‌هایی را که می‌توانسته‌اند منجر به تاثیر منفی بر روی صدور واکسن کرونا و محصولات پزشکی مورد نیاز ایران شوند، مجددا بازنگری کرده و با هدف کمک به واردات واکسن و لوازم پزشکی به ایران، تسهیلاتی قائل شده است.

تحریم استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های امریکا که به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن از ادامه تحصیل در خاک ایالات متحده بازمانده‌اند، تمدید شده و این افراد می‌توانند از نرم‌افزارهایی که استفاده از آن‌ها در ایران تحریم شده‌اند، برای مقاصد دانشگاهی خود موقتا استفاده کنند.

این نوشته، راهنمای تحریم‌های جمهوری اسلامی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن است. راهنماهای مشابهی درباره تحریم‌های دوره ترامپ و راهنمای تحریم‌های اتحادیه اروپا منتشر شده بودند که با توجه به تحولات مربوط به قوانین تحریم، به‌روزرسانی شده‌اند.

این راهنما هم‌زمان با هر تصمیم و تحول تازه‌ای از سوی ایالات متحده در ارتباط با تحریم‌های جمهوری اسلامی به‌روز رسانی می‌شود.

****

تحریم ۶ شرکت کشتی‌رانی در امارات، مالزی، سنگاپور و چین و یک نفت‌کش

وزارت خزانه‌داری امریکا از وارد شدن شش شرکت کشتی‌رانی و یک نفت‌کش به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه خبر داد. این تحریم با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌های ایالات متحده در ممنوعیت فروش نفت و محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که تا زمان از سرگیری اجرای تعهدات در «برجام» و بازگشت هم‌زمان ایران و ایالات متحده به این توافق، امریکا به تنگ کردن حلقه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران گفت: «در پاسخ به این اقدام امریکا، نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد، اقدام کردیم. امریکایی ها تصور نکنند با این اقدامات، در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند و [باید] زیاده‌خواهی را کنار بگذارد.»

شرکت‌های کشتی‌رانی تحریم شده عبارتند از «بلو کاکتوس» با زمینه فعالیت در تجهیزات سنگین و تجارت قطعات یدکی دستگاه‌ها که در امارات مستقر است به دلیل ارتباط با «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «فرول کانیون» مستقر در چین به دلیل ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشتی‌رانی «گلدن واریر» مستقر در چین، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶، مدیریت کشتی‌رانی ‌«پایونیر» مستقر در سنگاپور، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶، «تجارت زنفر» مستقر در مالزی به دلیل ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، «تجارت بین‌المللی شکوفی» مستقر در چین به دلیل ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نفت‌کش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما به دلیل ارتباط با «شرکت گلدن واریر».

 

تحریم اتباع هند و چین و شبکه فروش محصولات پتروشیمی در ایران، چین، امارات و هنگ‌کنگ

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا شبکه‌‌ای را که می‌گوید ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی استفاده می‌کرده، وارد فهرست تحریم‌ها کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای، تحریم‌هایی علیه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس وضع کرده و دلیل آن را حمایت مالی از «قرارگاه  اقتصادی خاتم الانبیا»، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده است. 

قرارگاه خاتم سپاه در سال‌های اخیر پیمان‌کاری تعدادی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نفت و گاز ایران را برعهده داشته است. 

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه است. هم قرارگاه خاتم و هم پتروشیمی خلیج‌فارس پیش‌تر از سوی ایالات متحده تحریم شده‌اند.

 در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری امریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و هم‌چنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

افراد تحریم شده عبارتند از «محمد شاهین رکنودین هور»، تبعه هند و «جینگ‌فنگ ژائو»، تبعه چین، هر دو به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس.

شرکت‌های تحریم‌ شده توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: پتروشیمی «فن‌آوران» مستقر در ایران به دلیل ارتباط با شرکت بازرگانی پتروشیمی، «تجارت سوخت و پتروشیمی فیوچر گیت» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، کشتی‌رانی «جی‌ایکس» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «کین ول اینترنشنال» مستقر در هنگ‌کنگ به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، پتروشیمی «خارک» مستقر در ایران به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، پتروشیمی «مارون»، مستقر در ایران به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «اسکای زون» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «تیم‌فورد» مستقر در هنگ‌کنگ به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، تجاری «یوچم جنرال» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس.

 

تحریم دو تبعه جمهوری اسلامی و ۱۳ شرکت مستقر در امارات، ایران و هنگ‌کنگ به دلیل دور زدن تحریم فروش نفت

وزارت خزانه‌داری امریکا نام دو شناور، دو تبعه جمهوری اسلامی و ۱۳ شرکت مستقر در ایران، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. این اشخاص و شرکت‌ها به همکاری با شبکه فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران متهم شده‌اند. ارزش این معاملات صدها میلیون دلار برآورد شده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده است که شبکه ارتباطی یاد شده برای تسهیل انتقال و فروش فرآورده‌های نفتی ایران به شرق آسیا، به مجموعه‌ای پیچیده از شرکت‌های صوری مستقر در خلیج‌فارس متوسل شده است.

«برایان نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه روز چهارشنبه خود تصریح کرد: «با آن‌ که ایالات متحده متعهد به دست‌یابی به توافقی با ایران برای بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، ما از همه اختیارات خود برای اعمال تحریم‌های مربوط به فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد.»

اتباع تحریم شده ایران، «مرتضی رجبی اسلامی» و «مهدیه سانچولی» هستند که به دلیل ارتباط با «شرکت بازرگانی نفت ایران» وارد فهرست تحریم شده‌اند. شرکت‌های تحریم شده عبارتند از:

پتروشیمی «جم» مستقر در ایران به دلیل ارتباط با شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، «راشین اقیانوس شرق» مستقر در ایران بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶، «نفت ستاره خلیج فارس» مستقر در ایران طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶، «زاگرس ترابران آریا» مستقر در ایران طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶، «علی المطوع لتجاره البترول» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «ایدجار کامیرشال سوليوشنز» مستقر در امارات به دلیل ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت «جو بایدن» نیز با صدور بیانیه‌ای گفت: «ایران در نشان دادن تعهد خود برای بازگشت متقابل به برجام کوتاهی کرده است و تا زمانی‌ که در رویکرد تهران تغییری ایجاد نشود، واشنگتن به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای هدف قرار دادن نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران ادامه خواهد داد.»

 

تحریم شبکه میلیون دلاری فروش نفت و پول‌شویی وابسته به سپاه و نیروی قدس در ایران، لبنان، ترکیه، چین، کره و روسیه

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (اوفک) یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و پول‌شویی به رهبری مقام‌های سپاه قدس، شعبه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که می‌گوید ،فروش صدها میلیون دلار نفت را تسهیل کرده وارد فهرست افراد و نهادهای تحریم شده وزارت خزانه‌داری کرد. اموال و حساب‌های بانکی این افراد و نهادها در آمریکا و حوزه قضایی ایالات متحده مسدود و اجازه ورود افراد تحریم و گردانندگان موسسات تحریمی، به ایالات متحده صادر نمی‌شود.

 

 افراد تحریم شده مرتبط با شبکه قاچاق نفت و پول‌شویی سپاه

«بهنام شهریاری»، شهروند ایران و از مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «چلیک عبدالحمید» و «مالدین کیزیل تو» هر دو شهروند ترکیه به دلیل ارتباط با «بهنام شهریاری»، «اتحاد عصام» شهروند ایران به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «سید جمال قندوز» شهروند ترکیه به دلیل ارتباط با سپاه و نیروی قدس، «سهراب محراب حمیدی» شهروند افغانستان مقیم روسیه، «محمدصادق کریمیان» شهروند ایرانی به دلیل ارتباط با سپاه و نیروی قدس، «علیرضا کاشانی‌مهر» شهروند ایران به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس، «عبدالعزیر کاسکارای» شهروند ترکیه، «یونگ سان گو» شهروند کره جنوبی، «عظیم منزوی» شهروند ایران، همگی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس، «کمال‌الدین غلام نبی‌زاده» شهروند افغانستان و روسیه به دلیل ارتباط با سپاه و نیروی قدس و «سنیل هاکی سلجوق» شهروند ترکیه به دلیل ارتباط با بهنام شهریاری.

 

شرکت‌های تحریم شده مرتبط با قاچاق و پول‌شویی سپاه

«چاینا ها وکون انرژی»، «کانسپت اسکرین سال» هر دو در چین، «پترو چین پارس» در چین و روسیه، «پتروشیمی سندوسی» در چین، شرکت واردات و صادرات «ترکوا» در کره جنوبی و شرکت نفتی «زمان اویل» در روسیه.

اوفک می‌گوید، این شبکه قاچاق نفت به رهبری «بهنام شهریاری» از مقام‌های پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران و «رستم قاسمی»، مسئول امور اقتصادی نیروی قدس و وزیر فعلی راه و شهرسازی، با حمایت مقام‌های ارشد دولت فدراسیون روسیه و ارگان‌های اقتصادی دولتی، به عنوان یک عنصر حیاتی در فروش نفت تحریم شده ایران عمل کرده است. این شبکه تولید درآمد، و همچنین حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه را که از دید ایالات متحده همچنان به تداوم درگیری و رنج در سراسر منطقه دامن می‌زند، به عهده داشته است.

«برایان نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی گفته است: «ایالات متحده کاملا متعهد به پاسخ‌گویی رژیم ایران به دلیل حمایتش از شبه‌نظامیان نیابتی تروریستی است که خاورمیانه را بی ثبات می‌کنند. در حالی که ایالات متحده همچنان به دنبال احیای توافق اتمی برجام است، ما در هدف قرار دادن کسانی که خط حیاتی حمایت مالی و دسترسی به نظام مالی بین‌المللی را برای نیروی قدس یا حزب‌الله فراهم می‌کنند، تردیدی نخواهیم کرد. به‌ویژه، ایالات متحده به اجرای دقیق تحریم‌ها بر تجارت غیرقانونی نفت ایران ادامه خواهد داد. هر کسی که از ایران نفت بخرد، با تحریم‌های ایالات متحده روبه‌رو می‌شود.»

تحریم افراد و نهادهایی مرتبط با شبکه فروش نفت ایران و پول‌شویی عواید آن بر اساس دستور اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ رییس‌جمهور آمریکا در مبارزه با تروریسم و بر اساس فهرست سازمان‌های حامی تروریسم که نیروی قدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن قرار دارند، انجام شده است.   

 

دولت روسیه، نیروی قدس، سپاه پاسداران و نفت تحریم شده ایران

در اواخر فروردین ۱۴۰۰ رستم قاسمی، معاون اقتصادی نیروی قدس شعبه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از شرکت با مسئولیت محدود آر.پی.پی مستقر در روسیه که قبلاً توسط تاجر افغانستانی، کمال‌الدین غلام نبی‌زاده اداره می‌شد، برای انتقال میلیون‌ها دلار از طرف سپاه و نیروی قدس از روسیه استفاده کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید، نبی‌زاده، کاردار سابق افغانستان در مسکو، با هماهنگی سطوح ارشد دولت و دستگاه اطلاعاتی روسیه، کمک مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمع‌آوری کرده است. نبی‌زاده مستقر در روسیه قبلاً با یک پرونده فساد مالی و کلاهبرداری از «کابل بانک» مستقر در افغانستان مرتبط بوده است. این پرونده منجر به خسارت گسترده اعتماد عمومی به نظام بانکی افغانستان و زیان بیش از ۸۰۰ میلیون دلاری به دولت افغانستان و مردم آن شده است.

«محراب سهراب حمیدی»، مدیر فعلی شرکت آر.پی.پی است. بخشی از فروش و حمل و نقل نفت که در زمان مدیریت حمیدی در این شرکت انجام شده، تحت نظارت رستم قاسمی بوده است.

شرکت «زمان اوایل» دی.ام.سی.سی مستقر در امارات همچنین با دولت روسیه و شرکت دولتی «روس نفت» روسیه برای ارسال مقادیر زیادی نفت ایران به شرکت‌های اروپایی به نمایندگی از سپاه پاسداران و نیروی قدس همکاری کرده است.

 

تسهیل‌گران و مذاکره‌کنندگان نیروی قدس و سپاه پاسداران

اوفک می‌گوید، «محمدصادق کریمیان» و «علیرضا کاشانی مهر»، همکاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در ایران، به تسهیل فروش غیرقانونی نفت ایران برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک می‌کنند. هر دو از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند و با شبکه شهریاری برای پنهان کردن منبع درآمد حاصل از این فروش همکاری داشته‌اند. همچنین کریمیان با همکاری نبی‌زاده، فروش و حمل ده‌ها هزار تن نفت را به نمایندگی از مقامات ارشد سپاه پاسداران، شهریاری و قاسمی، ترتیب داده است.

«عظیم منزوی» مستقر در ایران یکی از مقامات سپاه است که فروش نفت از طرف شبکه سپاه را تسهیل می‌کند. اوفک می‌گوید، منزوی با شهریاری برای تسهیل پرداخت‌های نفتی شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی ونزوئلا، همکاری کرده است.

«عصام اتحادی»، یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در میانجی‌گری و نهایی کردن قراردادهای نفتی به نفع سپاه پاسداران، که برخی از آن‌ها مشتریان جمهوری خلق چین و روسیه بودند، فعال است. منزوی و اتحادی با هماهنگی شهریاری و قاسمی قراردادهای نفتی را میانجی‌گری کرده و نهایی کرده‌اند.

 

شبکه پول‌شویی نیروی قدس و سپاه مستقر در ترکیه

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید، «حکی سلجوک سانلی»، «عبدالحمید چلیک» و «سید جمال قوندوز» از همکاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در ترکیه با شهریاری همکاری می کرده‌اند.

 

تحریم‌ ۳۷ شرکت از پنج کشور در زمینه سلاح های بیوتکنولوژی

وزارت بازرگانی آمریکا تحریم‌هایی علیه ۳۷ شرکت و نهاد از کشور‌های گرجستان، مالزی و ترکیه به اتهام نقض تحریم‌ها و کمک به برنامه نظامی ایران اعمال کرد.

«دفتر صنعت و امنیت» وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرده که این تحریم برای جلوگیری از تهدیدات جاری علیه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا  صورت گرفته که توسط تلاش‌های جمهوری خلق چین برای توسعه و استقرار بیوتکنولوژی و سایر فناوری‌ها برای کاربردهای نظامی و نقض حقوق بشر دنبال می شود.

 «دفتر صنعت و امنیت»  اعلام کرد نهادهایی را هم تحریم کرده است که در جمهوری خلق چین، گرجستان، مالزی و ترکیه به دلیل انحراف یا تلاش برای دور زدن تحریم های آمریکا برای کمک به برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.

وزیر بازرگانی ایالات متحده پس از اعمال این تحریم ها گفت که «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کالاها، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای آمریکا که از علوم پزشکی و نوآوری‌های بیوتکنیکی پشتیبانی می‌کنند، به سمت استفاده‌هایی بر خلاف امنیت ملی ایالات متحده منحرف شوند».

 

تحریم دو بخش از نیروی‌های مسلح ایران و دو زندان در ارتباط با آبان ۱۳۹۸

وزارت خزانه‌داری امریکا بر اساس «قانون تحریم‌های مرتبط با ناقضان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران»، یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)، نیروی ویژه ضد تروریسم نیروی انتظامی (نوپو)، زندان مرکزی اصفهان و زندان زاهدان را وارد فهرست تحریم‌ها کرد.

وزارت خزانه‌داری دولت بایدن اعلام کرد در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، نیروهای یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با همکاری نیروهای ویژه ضد تروریسم آن با سلاح‌های خودکار به سوی معترضان غیرمسلح، از جمله زنان و کودکان شلیک کرده و موجب کشته شدن معترضان شده بودند.

 

تحریم افراد مرتبط با کشتار آبان ۱۳۹۸

«رضا موسوی اعظمی» به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، «محسن ابراهیمی» به دلیل ارتباط با نیروهای ویژه ضد تروریسم، «محمد کرمی» فرمانده «قرارگاه قدس» جنوب شرق ایران، «حسن کریمی» به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی، «صغری خدادادی» رییس زندان «قرچک» ورامین، «مسعود صفدری» و «علی همتیان» بازجویان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «لیلا واثقی» فرماندار وقت «شهر قدس» که گفته بود دستور شلیک مستقیم به معترضان داده بوده است و سرتیپ پاسدار «غلامرضا سلیمانی» رییس سازمان بسیج، نیروی شبه نظامی جمهوری اسلامی، از اتباع تحریم شده هستند.

ورود این افراد و خانواده‌های درجه یک آن‌ها به خاک امریکا ممنوع است و حساب‌های بانکی و دارایی‌های احتمالی آن‌ها در حوزه قضایی ایالات متحده توقیف خواهد شد. امکان دستگیری این افراد و استرداد آن‌ها به ایالات متحده جهت محاکمه هم وجود دارد.

 

تحریم ۶ فرد و یک نهاد بابت تلاش برای دخالت در انتخابات امریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بابت تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در آبان ۱۳۹۹ علیه شش فرد و یک نهاد تحت تابعیت جمهوری اسلامی، تحریم‌هایی اعمال کرد. «سجاد کاشیان»، «سعید کاظمی»، «حسین اکبری»، «مصطفی سرمدی»، «مهدی هاشمی» و «محمدباقر شینراکار» به فهرست تحریم‌های امریکا علیه ایران اضافه شدند.

خزانه‌داری ایالات متحده هم‌چنین «شرکت ایمن نت پاسارگاد» را بابت تلاش‌های فنی برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تحریم کرد.

پس از آن، وزارت دادگستری امریکا علیه دو ایرانی به اتهام «راه‌اندازی کارزار سایبری برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا» اعلام جرم کرد. 

بر اساس اطلاعیه این وزارت‌خانه، «محمدحسین موسی کاظمی» و «سجاد کاشیان» اطلاعات محرمانه رای‌گیری امریکا را دست‌کم از یک وب‌سایت انتخاباتی ایالتی به دست آورده بودند.

 

تحریم ۴ فرد و ۲ شرکت مرتبط با برنامه پهپادی سپاه پاسداران

وزارت خزانه‌داری امریکا چهار تبعه جمهوری اسلامی را به دلیل ارتباط با برنامه هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوافضای سپاه تحریم کرد.

«سعید آقاجانی» فرمانده واحد پهپادی نیروی هوا‌فضای سپاه، «یوسف ابوطالبی» مرتبط با سپاه پاسداران، «عبدالله محرابی» در ارتباط با جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه و «محمد ابراهیم زرگر طهرانی» در ارتباط با «شرکت کیمیا پارت سیوان» وارد فهرست تحریم‌ها شدند.

شرکت کیمیا پارت سیوان هم ارتباط با نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران و «شرکت اوج پرواز ما دو نفر» در ارتباط با کل سپاه پاسداران تحریم شده‌اند. این تحریم‌ها بر اساس مقررات ضد تروریسم ایالات متحده انجام شده‌اند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا درباره تحریم چهار فرد و دو شرکت ایرانی در ارتباط با فعالیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی گفت: «ما با قاطعیت متعهدیم با تمامی فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران و حامیان آن مقابله کنیم.»

 

تحریم شبکه بین‌المللی پول‌شویی و حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و نیروی قدس

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده یک شبکه مالی پشتیبانی مالی از «حزب‌الله» لبنان، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی را تحریم کرد. اعضای این شبکه، اتباعی از کشورهای ایران، کویت، چین و لبنان هستند. 

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) اعلام کرده که این شبکه از طریق افراد خود در منطقه، از طریق تجارت طلا، ارزهای خارجی و دیجیتال، ده‌ها میلیون دلار به نفع حزب‌الله لبنان و نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پول‌شویی کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است با این پول‌شویی که با سوءاستفاده از تجارت قانونی و مشروع انجام می‌شود، حزب‌الله لبنان و نیروی قدس به تضعیف نظام سیاسی لبنان، اقدامات تروریستی و رفتار بی‌ثبات‌ کننده خود ادامه داده‌اند.

ایالات متحده گفته یک بازرگان ایرانی به نام «مرتضی مینایی هاشمی»  که مقیم چین است، در بین تحریم‌ شدگان است. وزارت خزانه‌داری گفته این فرد تسهیلات مالی شبکه خود را در اختیار نیروی قدس سپاه گذشته و شعبه برون‌مرزی سپاه پاسداران هم از آن در فعالیت‌های پول‌شویی خود استفاده کرده است. 

دو شهروند چینی به نام‌های «سونگ ژینگ» و «یان سون ژوان» هم همراه مرتضی مینایی هاشمی که امکانات شبکه خود را در چین و هنگ‌کنگ در اختیار سپاه گذاشته بودند، تحریم شده‌اند.

«حسیب محمد حدوان»، معروف به «حاج زین»، یکی از مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان که زیر نظر «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله فعالیت می‌کند و «علی العشیر»، از افراد جمع‌آوری‌ کننده کمک به حزب‌الله هم از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم شده‌اند. 

حسیب محمد حدوان مسوول جمع‌آوری کمک‌های مالی اتباع لبنانی خارج از این کشور به نفع حزب‌الله لبنان است.

کسانی که به حزب‌الله کمک مالی می‌کنند، عمدتا تجار و بازرگان هستند که به نام کار خیریه، نیروی نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان را تقویت می‌کنند. 

«علی العشیر» هم بیش از دو دهه است که در کار جمع‌آوری کمک مالی به نفع حزب‌الله است. «علی قصیر»، یک شهروند لبنانی دیگر نیز به دلیل ارتباط با «رستم قاسمی»، معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران که هم‌اکنون وزیر راه و شهرسازی دولت «ابراهیم رئیسی» است، تحریم شده است.

«طالب حسین علی اسماعیل»، تبعه کویتی تحریم شده این شبکه است.

اتباع ایرانی تحریم شده در شبکه پول‌شویی حزب‌الله لبنان، «محمدعلی دمیرچی‌لو»، «سمانه دمیرچی‌لو»، «مصطفی پوریا» و«حسین اسدالله»، «محمدرضا کاظمی» و «امید یزدان‌پرست» هستند که علت تحریم این افراد، فروش تجهیزات الکترونیک برای تسهیل پول‌شویی حزب‌الله لبنان است. 

«مقداد امینی» و علی قیصر از تحریم‌شدگان این شبکه، از طریق خرید و فروش میلیون‌ها دلار طلا، ارز و ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، شبکه‌ای با حضور ۲۰ فرد و شرکت تجاری را برای تامین مالی حزب‌الله اداره می‌کرده‌اند.

تمام دارایی‌ها و اموال احتمالی افراد و شرکت‌های تحریم شده که در امریکا و یا تحت کنترل دولت ایالت متحده هستند، توقیف خواهند شد. افراد تحریم شده و اعضای خانواده‌های درجه اول آن‌ها هم از ورود به خاک امریکا منع می‌شوند.

 

تحریم افراد و ماموران متهم به ربایش مسیح علی‌نژاد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده چهار مامور اطلاعاتی ایران را که متهم‌ هستند در برنامه‌ریزی ربودن «مسیح علی‌نژاد»، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن امریکا نقش داشته‌اند، تحریم کرده است.

«علیرضا شاهواروقی فراهانی»، «محمود خاضعین»، «کیا صادقی» و «امید نوری» اتباع تحریم شده جمهوری اسلامی هستند که امریکا آن‌ها را ماموران اطلاعاتی ایران می‌داند. دارایی احتمالی این افراد در خاک امریکا مسدود می‌شود و آن‌ها به همراه خانواده‌های درجه یک خود از ورود به این کشور محروم خواهند بود.

کمتر از سه ماه پیش از این تحریم‌، وزارت دادگستری امریکا با صدور کیفرخواست علیه این چهار نفر، آن‌ها را به توطئه برای آدم‌ربایی در خاک ایالات متحده، توطئه برای کلاه‌برداری بانکی، نقض قوانین تحریم ایران و توطئه برای پول‌شویی متهم کرد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا پس از صدور این تحریم گفت: «وزارت اطلاعات ایران توطئه ربودن یک شهروند امریکایی در خاک امریکا جهت خاموش کردن صدای انتقاد او از دولت را رهبری کرد. امروز ایالات متحده امریکا یک مقام ارشد ایران و سه نفر وابسته را تحریم می‌کند تا نشان دهیم که ما هرگز این اقدامات را تحمل نمی‌کنیم.»

«آندره‌آ گاکی»، رییس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) هم درباره این تحریم گفت: «توطئه آدم‌ربایی دولت ایران نمونه دیگری از تلاش مستمر این کشور برای خاموش کردن صدای منتقدان در مکان‌های مختلف است.» 

این تحریم تحت مقررات مربوط به نقض حقوق بشر در ایران اعمال شده است.

 

تحریم شبکه واسطه فروش نفت جمهوری اسلامی در عمان، رومانی و امارات

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شبکه‌ای از واسطه‌های فروش نفت ایران را مورد تحریم قرار داد. این شبکه توسط یک تاجر نفتی از عمان به نام «محمود رشید آمور الحسبی» مدیریت می‌شده که در همکاری با مقام‌های ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در فروش مخفیانه نفت تحریم شده ایران فعال و با استفاده از شرکت‌های مختلف، در کار تسهیل انتقال نفت ایران به مشتریان خارجی بوده است.

شرکت «نیمر اینترنشنال»، تحت مدیریت این بازرگان و دلال عمانی به همراه زیرمجموعه این شرکت در رومانی، هم‌چنین شرکت تجارت پتروشیمی «اوربیت» در عمان و شرکت کشتی‌رانی «برِیوری» در امارات تحت تحریم ایالات متحده قرار گرفتند. نفت‌کش «عمان پراید» که در کار انتقال نفت ایران فعالیت داشته و تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کند هم تحریم شده است.

اعمال این تحریم‌ها ذیل مقررات تحریم خرید و فروش نفت و محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی، تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی آن و بر اساس مصوبات مربوط به مقابله با  تروریسم انجام شده است.

 

تحریم شبکه نفت مرتبط با حوثی‌های یمن و نیروی قدس سپاه

وزارت خزانه‌داری امریکا یک شبکه بزرگ بازرگانی و کشتی‌رانی مرتبط با جمهوری اسلامی و افراد مرتبط با آن را که یکی از آن‌ها مقیم ایران است، به دلیل ارتباط با برنامه‌های نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرد. دلیل هدف قرار گرفتن این شبکه، کمک مالی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه «حوثی» در یمن اعلام شده است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، این شبکه با هدایت «سعید الجمل»، سرمایه‌دار حوثی مستقر در ایران، ده‌ها میلیون دلار درآمد از فروش کالاهایی مانند نفت ایران را از طریق شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها و صرافی‌ها هدایت می‌‌کرده و به حوثی‌های یمن می‌رسانده است. 

جمهوری اسلامی حامی شورشیان «انصارالله» یا حوثی‌های یمن است که علیه دولت قانونی این کشور وارد مبارزه مسلحانه شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در اطلاعیه تحریم این شبکه گفته است: «پشتیبانی مالی آن‌ها حملات اسفناک حوثی‌ها را که زیرساخت‌های غیرنظامی و مهم در یمن و عربستان سعودی را تهدید می‌کنند، امکان‌پذیر می‌کند. این حملات، تلاش‌ها برای خاتمه بخشیدن به درگیری را تضعیف می‌کنند و غم‌انگیزتر از آن، ده‌ها میلیون غیرنظامی بی‌گناه را از گرسنگی به کشتن می‌دهند.»

مبنای اعمال تحریم شبکه بازرگانی و کشتی‌رانی متعلق به حوثی‌ها و مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ ریاست‌جمهوری امریکا در زمان «جورج بوش» پسر و متمم آن است که به وزارت خارجه و خزانه‌داری  اجازه می‌دهد گروهای حامی تروریسم و افراد و نهادهای مرتبط با آن را مشخص و سپس وارد فهرست تحریم‌ کند.

 

رفع تحریم‌شدگان در دولت جو بایدن

از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، برخی از افراد و موسسات تحریم شده مرتبط با ایران، از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند. امریکا اعلام کرده که این تصمیم، ارتباطی با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام نداشته و اقدامی مستقل بر مبنای ارزیابی داخلی ایالات متحده درباره افراد و موسسات بوده است.

 

معاف شدن برنامه اتمی غیرنظامی جمهوری اسلامی از مشارکت دولت ثالث

دولت بایدن معافیت دولت‌های ثالث یعنی هر دولتی غیر از دولت آمریکا را برای مشارکت مجدد در بخشی از برنامه اتمی ایران پس از ۱۹ ماه که در اواسط دولت «دونالد ترامپ» متوقف شده بود، دوباره صادر کرده است. صدور این معافیت رفع تحریم های مرتبط با اشاعه اتمی محسوب نمی شود بلکه به کشورهای ثالث اجازه می دهد برای کاهش خطرات بالقوه برنامه اتمی جمهوری اسلامی برخی از اقلام دو منظوره و رادیواکتیو همانند آب سنگین تولید شده در این کشور و پسماندهای اتمی را از ایران خارج کنند.

 این معافیت شامل بازطراحی راکتور آب سنگین اراک می شود که هدف از تغییر آن کاهش تولید پلوتونیوم است که در سلاح های کشتار جمعی کاربرد دارد.

معافیتی که صادر شده می‌تواند به تحقق اهداف آمریکا برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای با خارج کردن آب سنگین و پسماند سوخت اتمی از ایران کمک کند. انباشت این مواد در داخل ایران به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد، سرعت دستیابی احتمالی به سلاح کشتار جمعی را بالاتر ببرد اما خروج این مواد زمان مورد نیاز را برای چنین اقدامی افزایش می‌دهد.

 

رفع تحریم از شرکت ماموت و زیر مجموعه‌های آن

در یک اقدام کم‌سابقه دیگر از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، تحریم شرکت «ماموت» ایران و زیرمجموعه‌های‌ آن، از جمله شرکت «ماموت‌‌دیزل» برداشته و از فهرست تحریم‌ها خارج شد

«شرکت ماموت دیزل» و «گروه صنعتی ماموت» یک سال پیش از این، در آخرین ماه‌های دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بر اساس آن‌چه تولیدکننده و تامین‌کننده کلیدی مواد و محصولات با کاربرد دوگانه برای توسعه موشک‌های بالستیک ایران عنوان شد، وارد فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی شده بود.

دولت قبلی ایالات متحده اعلام کرده بود که شرکت ماموت با «گروه صنعتی شهید همت» همکاری دارد که در صنایع موشکی و نظامی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و از نهادهای وابسته به سازمان هوا و فضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

خزانه‌داری امریکا اعلام کرده این خارج شدن از فهرست تحریم، ناشی از تغییر سیاست امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیست و با مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام ارتباطی ندارد. 

 

افراد مرتبط با گروه صنعتی ماموت

وزارت خزانه‌داری امریکا تیر ۱۴۰۰ سه نفر به نام‌های «دانیل بهزاد فردوس»، «مانوئل مهرزاد فردوس» و «محمدرضا دزفولیان» را از فهرست افراد تحریم‌ شده خارج کرد و گفت حذف این سه نفر، هیچ ارتباطی با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام ندارد.

تحریم این سه نفر مرتبط با تحریم گروه صنعتی ماموت و شرکت ماموت دیزل بوده که یک سال قبل، در آخرین ماه‌های دولت ترامپ تحریم شده بودند. امریکا گروه صنعتی ماموت را به دلیل ارتباط با «گروه صنعتی شهید همت» که تولیدکننده جنگ‌افزار است، تحریم کرده بود.

 

۳ مدیر نفتی جمهوری اسلامی

در یکی از اولین اقدامات دولت جو بایدن در برابر جمهوری اسلامی و در تصمیمی غیرمنتظره، وزارت خزانه‌داری امریکا سه مدیر نفتی ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد. «احمد قلعه‌‌بانی» مدیرعامل سابق «شرکت ملی نفت ایران»، «فرزاد بازرگان» و «محمد معینی» افراد خارج شده از فهرست تحریم هستند. احمد قلعه‌بانی هشت سال پیش از این برای اولین بار تحریم شده بود.

فرزاد بازرگان مدیرکل سابق «شرکت هنگ کنگ اینترترید» است و محمد معینی از مدیران سابق «شرکت نفتیران اینترترید» یا «نیکو» که تابعیت دوگانه بریتانیایی دارد.

خزانه‌داری امریکا دلیل خارج کردن این افراد از فهرست تحریم‌ها را حاصل تغییر تایید شده رفتار یا وضعیت طرفین تحریم شده و تعهد دولت ایالات متحده به لغو تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار یا وضعیت افراد مجازات شده خوانده است.

 

رفع تحریم از ۲ شرکت کشتی‌رانی غیرایرانی

شرکت‌های کشتی‌رانی «سی چارمینگ‎» (هنگ کنگ) و «آوکسیینگ» (شانگهای) چین که به دلیل ارتباط با جابه‌جایی نفت تحریم شده ایران تحت تحریم قرار گرفته بودند، از فهرست مجازات‌های تحریمی ایالات متحده خارج شده‌اند. این شرکت‌ها در اواخر دولت ترامپ تحریم شده بودند.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

جایزه برای گاز گرفتن و کتک زدن؛ تقدیر از آمران به معروف

۱۳ مرداد ۱۴۰۱
رقیه رضایی
خواندن در ۹ دقیقه
جایزه برای گاز گرفتن و کتک زدن؛ تقدیر از آمران به معروف