شایا گلدوست
رویکرد حکومت از سالهای قبل به جامعه رنگینکمانی و موضوعات مربوط به آن معمولا انکار بوده است. اما امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانههای خبری، این امر تا حدودی تغییر کرده و از انکار به ستیز با جامعه رنگینکمانی و مخصوصا روابط افراد همجنس تبدیل شده است. جرمانگاری، بیمارپنداری و نفرتپراکنی علیه این افراد معمولا در گفتمانهای افراد نزدیک به حکومت و مقامات دینی دیده میشود اما همین امر نشان دهنده این است که واقعیتی که دنیا در تلاش برای پذیرش و درک آن است، دیگر قابل انکار نیست.
فشارهای نهادهای بینالمللی و سازمانهای حقوق بشری هرچند تاکنون نتوانستهاند برای جرمزدایی از روابط افراد همجنس در ایران تاثیر لازم را بگذارند اما موضعگیریهایی که در چند سال اخیر در مقابل حقوق جامعه رنگینکمانی رخ داده، حکایت از نگرانی حکومت درباره این موضوع دارند. اظهارات «محمدرضا کدخدایی»، پژوهشگر دینی نزدیک به حکومت نمونهای از آنها است.
به گزارش «ایکنا»، خبرگزاری بینالمللی «قرآن»، محمدرضا کدخدایی، از روحانیون حکومتی و مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده «موسسه شناخت» چندی پیش در نشستی مجازی که توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه برگزار شد، با اشاره به این که فرهنگ هم در بحث آیندهنگری موثر است، گفت: «فرهنگ عامتر از مباحث دینی است و شامل رفتارهای فرهنگی درست و غیر درست میشود. نظام تربیت رسمی و غیررسمی، ساختار و شکل خانواده و آموزش و پرورش هم در مباحث آیندهپژوهی بسیار مهم و از همه اینها مهمتر، بحث رسانه و فضای مجازی در بحث آیندهپژوهی در زمینه حقوق زن و خانواده است.»
او با اشاره به این که آینده ایران، وضع امروز غرب در زمینه خانواده است، گفت: «نظام لیبرال سرمایهداری، قدرت، ثروت و آزادی را پررنگ و نیازهای جدیدی را تحریک میکند و ارزشهای پررنگ شده در نظام دینی را کاذب میداند. البته این مساله از سوی نظام دینی هم وجود دارد. نظام دینی سعادت انسان در دنیا و آخرت را پررنگ میکند. دین میگوید یکی از راهبردهای کلان من برای سعادت در بحث خانواده، ازدواج است. ولی غرب ازدواج مدنظر دین را ترویج نمیکند و روابط آزاد جنسی و همجنسگرایی را مقدس میشمارد.»
کدخدایی در ادامه صحبتهای خود ادعا کرد که نظام غرب برای اعطای آزادی فردی بیشتر حاضر است بنیان خانواده را متزلزل کند.
او سقط جنین را عاملی برای ورود بیشتر زنان به بازار کار دانست و مدعی شد که نظام غربی تقدس خانواده و مقام مادری و پدری را زیر سوال میبرد. کدخدایی در اظهارات خود گفت: «انقلاب جنسی در کشور شروع شده است.» او با بیان این که کشورهایی مانند ایران، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به فرایند مدرنیته وارد شدهاند، افزود: «ورود به مدرنیته باعث ایجاد شبهات فراوان در زمینه مسایل حقوقی زن و خانواده شد و امروز به باور برخی از جامعهشناسان، ما در بسیاری از شاخصها، در شاخص انقلاب جنسی قرار داریم که افزایش آمار طلاق و سن ازدواج موید آن است. اگر امروز دغدغه حکومت، حوزه و مراکز فرهنگی دغدغهمند مساله بیحجابی و روابط آزاد بین دختر و پسر است، کاملا قابل پیشبینی است که مساله اصلی حکومت و روحانیت تا ۱۵ سال آینده موضوع همجنسگرایی است.»
او گفت: «اگر تا پنج سال قبل بیشترین عضویابی و عضوگیری در شبکههای مجازی برای دوست دختر و دوست پسر بود، الان کانالهای همجنسگرایی بیشترین عضو را میگیرند و اگر این روند و فرایند تداوم یابد، تا ۱۵ سال دیگر به تدریج همانطور که بیحجابی به هنجار بخش زیادی تبدیل شده است، همجنسگرایی هم به الگوی رفتاری و اجتماعی تبدیل خواهد شد.»
به ادعای کدخدایی، همجنسگرایی یا به طور کلی، طیف گرایشهای جنسی در انسان پدیدهای نوظهور و زاییده دنیای غرب است.
ادعای او نه تنها هیچ پایه علمی درست و مشخصی ندارد بلکه شواهد تاریخی نشان میدهند که تنوع گرایشهای جنسی در انسان در طول تاریخ بشریت وجود داشته است. هرچند در دهههای اخیر با پیشرفت علم و مطالعات انجام شده در حوزه جنس و جنسیت، بیشتر به این موضوعات پرداخته شده است و در مورد آنها صحبت میشود. همین امر باعث شده است تا افراد رنگینکمانی در جوامع مختلف برونآیی کرده و بتوانند آشکارا با هویت جنسی و جنسیتی خود زندگی کنند.
اما به گفته کدخدایی، چیزی که ۴۰ سال قبل در امریکا و فرانسه رخ داده است، در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده در ایران اتفاق میافتد و شاهد دنبال کرن سقط جنین قانونی، بی تفاوتی و پذیرش روابط نامشروع و همباشی و عادی شدن همجنسگرایی خواهیم بود.
او با نگرانی به حوزه و دانشگاه هشدار داد تا این موضوع را جدی بگیرند، وگرنه این مسایل آن قدر رواج مییابند که جامعه هم آن را به تدریج خواهد پذیرفت و کم کم همجنسگرایی هم مد خواهد شد: «البته ما چون اسلامی هستیم، هیچ وقت این موضوعات را به عنوان قانون نمیپذیریم. ولی قانونگذاری هم بر ضد آن نخواهد شد و همه اینها منشا تولید شبهه دینی هم میشوند. این سناریو محتمل و وقوع آن در کوتاه مدت قوی است و ما تا ۴۰ تا ۵۰ سال دیگر آینده خوبی در این عرصه نخواهیم داشت. لذا حوزه باید تکان بخورد و وارد فقه نظام شود و دانشگاه بپذیرد که باید از منظر دین، قوانین ساماندهی شوند.»
مادامی که حکومت و عوامل آن رویکرد خود را به قشر رنگینکمانی تغییر نداده و در موضع ستیز با واقعیت باشند، شرایط این افراد در کشور نگران کننده خواهد بود. اما واقعیت امر این است که جامعه ما هرچند عقبتر و آرامتر از دنیا در به رسمیت شناختن قشر رنگینکمانی و حقوق آنها قدم بر میدارد اما بدیهی است که در طول زمان شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود.
از بخش پاسخگویی دیدن کنید
در این بخش ایران وایر میتوانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راهاندازی کنید
ثبت نظر