شایا گلدوست
من، «شایا گلدوست»، زن ترنس و کنشگر جامعه رنگینکمانی، هر هفته دوشنبه در اینستاگرام «ایرانوایر» با یکی از کنشگران و اعضای جامعه رنگینکمانی درباره مسائل و مشکلات مربوط به این قشر گفتوگو میکنم. در این برنامه میزبان «شادی امین» مدیر شبکه ششرنگ هستم و درباره نقش و تاثیر رنگینکمانیها در گفتمانها و جنبشهای آزادی خواه ایران صحبت میکنیم.
***
در بازه زمانی کنونی که جامعه ایران با بسیاری از اعتراضها، اعتصابها و جنبشهای سیاسی و اجتماعی مواجه است، مطالبات قشر رنگینکمانی نیز موضوعی است که هرچند کمتر به آن پرداخته میشود، اما از اهمیت ویژهای برخوردار است. اعضای جامعه رنگینکمانی نیز به عنوان عضوی از جامعه ایران، با تمامی مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجود دست و پنجه نرم کرده و خواستار رسیدن به حقوق اولیه انسانی خود، مانند هرایرانی دیگری هستند، اما متاسفانه در اکثر اعتراضات در داخل و مطالبات و جنبشهای اپوزوسیون در خارج از کشور، یا از این قشر تحت ستم و به حاشیه رانده شده و حقوق آنها صحبتی به میان نمیآید، یا اگر اشارهای به جامعه رنگینکمانی صورت میگیرد، با برخوردهای تند از جناحهای مختلف روبهرو میشود.
از «شادی امین» پرسیدم، در تمامی مطالبات، مبارزات و دادخواهیهایی که برای رسیدن به ایران آزاد و دموکرات در جریان است، نقش و تاثیر جامعه رنگینکمانی چه میزان و چگونه است؟
اگر به تحولات اجتماعی نگاه کنیم، میبینیم که سالهاست زنان تلاش میکنند به تشکلها و رسانههایی که عمدتا مردانه بودهاند، فشار وارد شود تا به موضوع زنان اهمیت بدهند و این خواست همه زنان بوده است. امروزه میبینیم که این مطالبات تا حدی پیش رفته است، هرچند رضایتمند نیست. به همین نسبت درباره موضوع جامعه الجیبیتی نیز میتوانیم بگوییم، با توجه به اینکه در دهه اخیر بیشترین اعتصابها و اعتراضها در کشور مشاهده میشود، بخشی از این افراد معترض را اعضای جامعه الجیبیتی تشکیل میدهند که مطالبات آنها همسو با مطالبات دیگر اقشار جامعه است. ما مرد همجنسگرا، ترنس یا دوجنسگرای کارگر داریم، فرد کولبری که متعلق به جامعه الجیبیتی است، راننده کامیونی که عضوی از این جامعه است، کشاورز، معلم و غیره، اما دیده نمیشوند. بسیار اهمیت دارد، حتی اگر ما دیده نمیشویم، مطالباتمان عنوان شده و به این موضوع آگاه باشیم که این مطالبات و خواستهها صرفا حول محور مسائل و موضوعات جنسی و جنسیتی نیست، هرچند این موضوعات بسیار اهمیت دارد. متاسفانه اینطور تصور میشود که افراد جامعه الجیبیتی اگر میتوانند، تنها میبایست درمورد موضوعات جنسی و جنسیتی صحبت کنند و حق اظهار نظر و صحبت و فعالیت در حوزههای دیگر را ندارند، اما حقیقت این است که ما همگی به واسطه تجربه زیست خود به لایههای مختلف اجتماعی تعلق داشته و موضوعات اجتماعی و سیاسی جاری در جامعه، بر زندگی ما تاثیرگذار است و ما را به طیف گستردهتری متصل میکند. ما به عنوان جامعه الجیبیتی یاد گرفتهایم که تمامی موضوعات و معضلات موجود در جامعه به ما ارتباط پیدا میکنند، اما متاسفانه طرح مسائل و مشکلات جامعه الجیبیتی در دیگر تشکلها و جنبشها به ندرت دیده میشود. ما خواستار این هستیم که در تمامی کنفرانسها و همایشهای سیاسی و اجتماعی مطالبات جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی مطرح شده و حقوق این قشر در ایران دموکراتیک آینده نیز در نظر گرفته و به آن پرداخته شود. پیوند جنبشهای اجتماعی باعث تقویت و قدرت آنها شده و این اتفاقی است که میبایست بیفتد.
متاسفانه در کنار این طرز تفکر که اعضای جامعه رنگینکمانی تنها میبایست برای طرح موضوعات و مطالبات جنسی و جنسیتی تلاش کنند، این تفکر اشتباه نیز وجود دارد که موضوعات و خواستههای جامعه اقلیتهای جنسی و جنسیتی از ضروریات تحولات اجتماعی ایران نبوده و یا اینکه بازه زمانی مناسبی برای طرح این موضوعات نبوده و جامعه هنوز آماده پذیرش آن نیست. برای مقابله با چنین طرز تفکری چه اقداماتی لازم است؟ و چگونه میتوان این موضوع را تفهیم کرد که زیست و حیات افراد جامعه الجیبیتیکیو نیز، گره خورده با مطالبات دیگر اقشار جامعه میباشد؟
متاسفانه تصور لوکس بودن مطالبات جامعه الجیبیتی یکی از مشکلاتی است که در تمامی این سالها با آن مواجه بودهایم. دلیل آن این است که سیستم قدرت با توجه به منافع خود ما را مولکولیزه کرده یا به عبارتی از یکدیگر جدا میکند. این امر هم با تفکیک مطالبات ما از دیگر اقشار جامعه صورت میگیرد. گویی ما فرد همجنسگرای بهایی نداریم، یا اینکه فرد ترنسی که با فقر دست و پنجه نرم میکند، در جامعه وجود ندارد و بسیاری مسائل دیگر مانند حق بیان، حق کار، حق تشکل، حق تحصیل، حق حیات، حق بهرهمندی رهایی از شکنجه و غیره که امروزه مورد اعتراض جامعه است، به ما مربوط نمیشود. در صورتی که واقعیت خلاف این است و ما به عنوان جامعه الجیبیتی مسائل و موضوعات بسیاری داریم که گره خورده به مسائل دیگر اقشار اجتماع است. اما همانطور که ذکر شد، دستگاه قدرت با تفکیک و تفرقهاندازی مانع به هم پیوستن این مطالبات میشود. حتی این تفکیک و جدایی در بین گروههای مختلف جامعه الجیبیتی نیز مشاهده میشود و وحدت آن قابل پذیرش سیستم قدرت نیست. به این دلیل که با این روش راحتتر میتواند با گروههای مختلف برخورد و آنها را سرکوب کند. البته که روی جامعه الجیبیتی حساسیت بیشتری نیز وجود دارد، چون قرار بر این بوده که ما افراد در حاشیه باقی بمانیم و افراد دسته چندم جامعه به حساب بیاییم، به همین دلیل سیستم قدرت و افراد و گروههایی که از مناسبات قدرت نفع میبرند، با روند سرکوب و حذف همدستی کرده و ترجیح میدهند ما و مطالباتمان را به حاشیه برانند.
از بخش پاسخگویی دیدن کنید
در این بخش ایران وایر میتوانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راهاندازی کنید
ثبت نظر